Taas mennään. Regin toimitusjohtaja Pia Grahn kuvaili Suomen, Ruotsin ja Norjan eroja Vuoden toimisto -tutkimuksen perusteella. KUVA: NINA MÖNKKÖNEN

Vuoden toimisto käynnistyy jälleen. Parhaat palkitaan helmikuussa 2018.

Markkinointilalalla järjestetään Suomessa ja maailmalla lukuisia kilpailuja. Yksi erottuu joukosta, sillä Vuoden toimisto yhdistää kilpailun ja laajan tutkimuksen. Tässä kisassa voittajia ei valitse tuomaristo: osallistuvat toimistot rankataan heidän omien asiakkaidensa vastauksien perusteella.

Ruotsalainen Årets Byrå järjestettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa myös Suomessa. Tukholmalainen Regi, AlmaTalent ja Norstat järjestävät Vuoden toimiston myös tänä vuonna.

Ruotsissa Årets Byrå on järjestetty jo 17 kertaa, kertoo Regin suomalaissyntyinen toimitusjohtaja Pia Grahn. Toinen Vuoden toimisto alkoi viime viikon keskiviikkona advisory boardin tapaamisella.

”Luomme aina advisory boardin niistä toimistoista, jotka olivat edellisenä vuonna kolmen parhaan joukossa. Saamme heiltä erittäin paljon palautetta, mikä on toiminut ja mikä ei”, Grahn kertoo.

Pia Grahn kertoi Vuoden toimiston tämänkertaisesta kulusta torstaina Helsingissä AlmaGames-tilaisuudessa.

”Osallistuvia toimistoja oli viime vuonna Suomessa 58 yhteensä 14 eri kategoriassa ja samat kategoriat ovat tallella myös nyt, kun Vuoden toimisto 2018 alkaa”, Grahn taustoittaa.

Vuoden toimiston kiinnostavimpia puolia on asiakaskyselyn avulla koottava tutkimusraportti, josta toimistot saavat arvokasta tietoa siitä, miten heidän asiakkaansa arvioivat toimiston työtä. Voittaja-statuksen lisäksi toimistot voivat ostaa tutkimusraportin oman kehitystyönsä tueksi. Ruotsissa Årets byrå -tutkimukseen osallistui viime vuonna yli 180 toimistoa, joista pitkälti yli puolet hyödyntää raporttia.

Grahn korostaa, että jatkossa päästään tekemään vertailua Suomen, Ruotsin ja Norjan kesken.

Kysymyspatteri on laaja, ja joukossa on monia kiinnostavia kysymyksiä. Tutkimuksesta selviää esimerkiksi, että Suomessa ja Norjassa asiakassuhteen keskimääräinen pituus on neljä vuotta. Ruotsissa ollaan noustu neljään ja puoleen vuoteen.

Samaan hengenvetoon puhuttaa se, miksi asiakas haluaa vaihtaa toimistoa ja millaista vaihtelua tässä asiassa on eri maissa?

”Ruotsissa toimistoa vaihdetaan sen takia, että toimisto ei ole tarpeeksi proaktiivinen. Suomessa taas sen takia, että hintataso on liian korkea. Ruotsissa se ei ole edes viiden tärkeimmän kriteerin joukossa.”

Tärkeä osa tutkimusta on selvittää, mitä asiakkaat sitten haluavat enemmän. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa asiakkaat ovat yllättävän paljon samaa mieltä tästä kysymyksestä.

”Joka maassa sanotaan samaa: enemmän digitaalista osaamista. Siinä toimistojen haasteena on, että asiakkaat voivat ymmärtää digitaalisuuden eri tavalla, mutta pääviesti on selkeä”, Grahn sanoo.

”Tätä tulemme tutkimaan lisää nyt alkavassa tutkimuksessa: mitä tämä digiosaamisen tarve sisältää ja mitä se merkitsee.”

Vuoden toimisto 2018 -tutkimus alkaa 9.9. ja huipentuu 8.2.2018 järjestettävään palkintogaalaan.

Vuoden toimisto

Ruotsalaisen konsulttitoimisto Regin omistama kilpailu- ja tutkimusformaatti.

Suomessa toimistot rankataan paremmuusjärjestykseen asiakaskyselyn perusteella 14 eri kategoriassa.

Vuoden toimisto 2018 alkaa asiakaslistojen keräämisellä 31. elokuuta. Varsinainen tutkimus alkaa 9.9., ja hanke huipentuu vuoden parhaiden toimistojen palkitsemiseen 8.2.2018.

Linkki artikkeliin: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaista-asiakasta-kiinnostaa-hintataso–ruotsalaista-aktiivisuus/fk9mFFeh

Kirjoittaja: Jani Niipola