Tuore tutkimus osoittaa sen, minkä kaikki jo tiesivät: korona ahdistaa liki koko markkinointialaa. Tosin tilanne ei ole täysin synkkä.

Tutkimusyhtiö Regin ja Alma Median yhteistyössä tekemä tutkimus kertoo karua kieltä koronaviruksen vaikutuksista markkinointialan toimistoihin. Käytännössä kaikki kyselyyn vastanneista toimistoista sanoo vaikutusten olevan juuri nyt kielteisiä tai erittäin kielteisiä. Hyväksi onneksi valtaosa toimistoista sanoo voivansa operoida vielä puolikin vuotta nykytilanteessa ilman huolta rahoituksesta.

Peräti 70 prosenttia kertoo suunnittelevansa lomautuksia, mutta irtisanomisiin on joutunut menemään vain kourallinen yrityksistä. Toukokuusta eteenpäin noin kolmannekselle irtisanomiset voivat tulla kysymykseen.

Toimeksiantoja ovat menettäneet niin ikään lähes kaikki, yhdeksän kymmenestä. Hamaan määrittelemättömään tulevaisuuteen lykättyjä toimeksiantoja on vielä hieman useammalla. Lisäksi toimeksiantojen muutoksia ja pienempiä budjetteja on kokenut valtaosa.

Sopimusten irtisanomisilta sen sijaan ollaan melko hyvin vältytty. Kaksi kolmesta ei ole menettänyt ainuttakaan asiakasta. Noin 30 prosenttia vastasi menettäneensä ”muutaman”.

 

Jotain hyvääkin. Koronakriisin keskellä on tunnistettu myös myönteisiä vaikutuksia. 

Kello kuitenkin tikittää. Vastanneista 15 prosenttia sanoo voivansa jatkaa toimintaa alle kaksi kuukautta ilman lainaa, muuta rahoitusta tai valtion apua. Positiivisena merkkinä lähes puolet sanoo pystyvänsä tähän 2-6 kuukautta ja yli joka kolmannen talous on niin vahva, että se kestää ongelmitta yli puoli vuotta.

Elpymistä haetaan eniten tuote- ja palvelukehityksen kautta. Liiketoiminnan varmistamiseksi joka kolmas sanoo huolehtivansa asiakkaistaan ja vajaa kolmas sanoo karsivansa kuluja.

Lisärahoitusta aikoo hakea joka toinen. Näistä toimistoista Business Finlandin tukea hakee 90 prosenttia ja reilu viidennes pankkilainaa.

Tutkituista toimistoista noin kahden kolmasosan myyntikate on 2,5 miljoonaa euroa tai alle. Mainostoimistoja oli mukana eniten, 40 prosenttia vastanneista.

Regi tunnetaan Vuoden toimisto -tutkimuksestaan, joka on viime vuosina vakiinnuttanut paikkansa Suomessa.

M&M on osa Alma Mediaa.